Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, Bursa’nın tramvay üreterek dünyadaki 7 şehirden birisi olduğunu hatırlatarak, şimdi uçak üretimiyle de dünyanın marka şehirleri arasındaki gücüne güç katacağını söyledi.
Bursa’nın her alanda üretim yapabilen birikim ve altyapıya sahip olduğunu anlatan Başkan Recçep Altepe, “Artık kendi tramvaylarımızı hatta hızlı trenin parçalarını üretir hale geldik. Sadece raylı sistem araçları olarak imalatta 72 vagonumuzu mevcut firmadan alsaydık, ödeyeceğimiz fark diğer etkenler hariç 430 milyon lirayı geçiyor. 2 stadyum parası ediyor. Türkiyenin istifadesi milyarlarca dolar. Yerliye geçiliyor, paralar Türkiye’de kalıyor. İkinci hedefimiz havacılıktı. Söylendiği zaman pek de anlaşılamamıştı. BTSO vizyonunda da var. Bursa güzel bir dönem yaşıyor. BTSO, Valilik, Uludağ Üniversitesi’nin destek vermesi, sanayicilerin kabiliyetli olması çok büyük avantaj. Türkiye ve dünyaya göstermemiz gerekiyordu. Havacılık konusunda faaliyetlere başladık. İnşallah uçaklarımız Bursa’da üretilecek. 30 milyon lira yatırım yapılan Bilim Teknoloji Merkezi’ne ilave 80 milyon yatırım yapıyoruz. Tübitak ve BTSO destekleriyle uzay havacılık bölümü yapılıyor. Başka şehre yapılmayacak. Havacılıkta Bursa rolünü aldı. Üniversitede havacılık bölümü de kurulmuş oluyor. Bu birimler oluşacak. Altyapının hızlanmasını gerçekleştireceğiz. Tüm sektörleri ve kurumları ile Bursa havacılığa girmiş oluyor” dedi.
Son 1,5 yılda ciddi araştırmalar yaptıklarını, Türkiye ve dünyanın çok bölgesine gittiklerini kaydeden Başkan Altepe, “100 yıldır uçaklar yapılıyor Türkiye’de bir şey yok. Nisan ayında kendi uçağımız fuarda olacak. Yurtdışında ne var her bölgede tarama yaptık. Çıkış yolu ararken proje ararken hazır fabrika bulduk. 20 yıllık bir fabrika, 40 yıllık mühendisleri olan bir fabrikanın satıldığını gördük. Yeni bir patrona, vizyona sahip olması gerektiği söylenmiş. Berlin’deki fabrikayı öğrenince güçlü bir yatırımcı, Gökçen grubu aklımazı geldi. Celal Bey de pilotmuş, bu işi üzerine aldı. Gece 23.00’te bir telefonla başladı ve herşey tam anlamıyla denk geldi. “Ben seve seve yaparım” dedi. Ertesi gün geldi, 10 gün sonra iş bitti. Bu fabrika Çin’e satılacaktı, Almanların büyük üzüntüsüydü. Çin’e gidecekti, biz aldık. Sektörün içinde olması, endüstri mühendisi olması, Almanya’da eğitim görmesi, ailesinin Alman olması, soyisminin de Gökçen olması biraraya gelince bir sinerji oluştu” dedi.
KENDİ SERTİFAKASYONUNU KENDİSİ VEREBİLEN UÇAK
6 ay sonra üretimin Bursa’da başlayacağını, kendisinin de pilotluk eğitimi alarak ilk uçağı uçurma hedefinde olduğunu anlatan Başkan Altepe, “Bu sektör Berlin’de de devam edecek. Aynı üretim Türkiye’de devam edecek. Avrupa ve Amerika’ya satılan uçaklar var. Siparişler geliyor. İngiliz hava Kuvvetleri’ne gidecek. Kendi sertifakasyonunu kendisi verebilen bir uçak. Kadroyu daha da genişletiyorlar. Türkiye bu sektöre çok güçlü giriyor. 100 yıllık birikimi Bursa kazandı. Adı uçakla özdeşleşen kişiler var. Bizim mühendislerimiz yetişecek. Türk firması dünya markası olarak . Aquila firmasının şu anda havada uçan 200 uçağı var. Yeni siparişler geldi. Fabrikanın birkaç ay rolantide kalması sıkıntı oluşturmuş” diye konuştu.
BURSALI İŞADAMLARI UÇAK KULLANSINLAR
Bursalı işadamlarının uçak kullanması gerektiğini ifade eden Başkan Altepe, “Bursa havacılığın merkezi oluyor. Havacılık yaygınlaşmalı. Türkiye’de geri kaldı. Hava en rahat en güvenli en kolay ulaşım. Yaygınlaştırmak gerekiyor. 160 tane Türkiye’de özel uçak var. Bursa’da bundan daha çok olmalı. İnşallah bu çalışmalarla birlikte havacılığın seviyesini yükseltmiş olacağız. Havacılık kulüpleri ile konuştuğumuzda oluşumlar yapıyoruz. Dünyanın her yerinde görüşmeler yapıyoruz. Elele vererek bu işi ileriye taşıyacağız” şeklinde konuştu
UÇAĞI BURSA’DA DAHA DA GELİŞTİRECEĞİZ
B Plas Ceo’su Celal Gökçen, hiç bu yönde düşünceleri yokken Başkan Altepe’nin destekleriyle bu işe girdiklerini vurgulayarak, “Uçma sevgisi ötesinde bir akşam bu işin içine doğru girdik. Hızlı yol aldık. Aralık ayı sonundan bugüne kadar ayda 2 uçak üretir durumdayız. Bu uçaklar iki kişilik uçak. Eğitim ve turing uçağı diye Avrupa’da geçiyor. Avrupa’da bu tür uçakların havalandığı 782 havalimanı var. Bu uçaklar ülkeden ülkeye gidiyorlar. 1100 km menzili olan uçak. 4 silindirli bir motoru var. Uçağımızın bütün yapısı kompozit. 100 kilometrede 9,5 litre süper benzin yakıyor. Eğitim uçağı olarak düşünüldüğü için bakım kolaylıkları olması lazım. Bunlar düşünüldü. Rakipleri var. Rakiplerimizin büyük bakım masrafarı 25 bin Euro iken biz 4 bin Euro olarak yapabiliyoruz. Uçağımızın bugünkü durumu 500 kilogramlık eğitim ve turing uçağı. Bunun ötesinde adını Aquila Internetainol olarak devam ettirdik. Uçaklar tanındıkları için eski müşterilerin sevdiği uçak. Aldıktan sonra talepler gelmeye başladı. Firmanın durumu belli olunca uçağını değiştirmek isteyenler, okullardan talepler gelmeye başladı. Uçak iyi bir uçak olarak biliniyor. İnternette yorum yapan çok kişi var. Sağlam, havadaki güvenilir kullanımı öne çıkıyor. Firmanın sertifikaları var. Firma profilinde tasarım yapabilme, dizayn sertifikası, üretim ve bakım sertifikası var. Uçuşa uygunluk sertifikası verebilme yetkisi var. 42 çalışanı var. 50’ye doğru çıkıyoruz. Daha da büyüyecek diye düşünüyoruz. Üretimini devam ettirip paralelelinde başka modellerle çalışacağız. Biraz daha güçlü bir motor çalışması var. Ama en ufak bir şeyi değiştirseniz dahi sertifikasyonndan geçmek zorunda. 130 beygirlik bir turbo versiyonu da okullardan gelen talep üzerine çalışmaya alındı. Gece uçuşu sertifikasyonu alınacak. Aletli uçuş sertifikasyonu da yakın zamanda alınacak. Güvenlik paraşütü için çalışacağız. 4 kişilik uçak için çalışmamıza devam edeceğiz geliştireceğiz. İlave yeni hangarlar da alacağız. Yeni bir uçak daha yapabilecek hale getirdik. Bundan sonra bunu Bursa’da geliştirmek için çalışacağız. BTSO’daki kümelenmede bir sürü arkadaşımız. Bir çok firma çaba gösteriyor, motor yapan var, kompozitte olan diğer metal aksamları yapabilecek arkadaşlarımız var. Küçük bir kıvılcım inşallah büyük bir şey olur. Biz gelip geçiciyiz. şehrimize Aquila kalıcı olarak gelip devam eder. Bu atılımla bu gelişme ile düşüncelere fikirlere ülkemize Bursa’ya layık oluruz” diye konuştu.
“BU SATIN ALMAYLA 10-15 YIL KAZANDIK”
Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İbrahim Burkay da, küçük bir kıvılcım ile bu işlerin başladığını kaydederek, “5 yıl önce Fransa Uzay Havacılık Merkezi’nin başkanını Bursa’ya getirmiştik. Gökmen Havacılık Uzay Merkezi’ndnen bahsetmiştim. Onlar aynı hayalle 35 yıl önce yola çıkmışlar. Bugün Fransa’nın özellikle uzay sektöründeki cid0-di payına baktığımızda hedefimizin ciddiyeti ortaya çıkıyor. Bursa’da Bursa’nın meselelerine sahip çıkan ciddi anlamda kendilerine dert edinen yönetim var. Bursa’nın gücü geçmişte tekstille başladı. Bugün havacılığı Bursa’ya kazandırıyoruz. Ülkemizin önüne koyduğu hedeflere baktığımız zaman uzay ve havacılığın en önemli konulardan olduğunu görmekteyiz. Bursa’nın geri durması mümkün değil. Ciddi manada inisiyatif almış durumda. Bu alımla dünyada en değerli olan zamanı satın aldık. Bu sertifikaları düzenliyor olmak, en az 115 yıl. Ülke olarak bize verirler mi vermezler mi. Bu da ayrı bir alan. Bu anlamda çok önemsiyorum. İki kişilik eğitimle başladığımız serüven, önümüzdeki 15-20 yılda çok farklı boyutlara gelecektir. Biz oda olarak da şehir olarak da ülke olarak da sizin yanınızdayız. Türkiye’nin ilk astronotu Bursa’dan çıkacak. Milli uydumuzu uzaya yollayacağız. Bir Türk astronotun görev alması gerekiyor. Buradaki hedef gençliğe uzayın farkındalığını oluşturmak. Uzay havacılık kümeindeki firma sayısı 110’a ulaştı. Türkiye’nin en önemli projelerinden milli helikopter projesinde 13 firmamız bu platformda yer alıyor. Teknosab’da tamamen Bursa ve Marmara havzasındaki ana hedefimiz yüksek teknolojiyi üretmek. Önümüzdeki birkaç ay içinde ciddi lansmanımız var. Bu bölgenin hayata geçmesiyle Bursa katma değerli ürünler üretecek. 850 milyar dolar yurtdışı milli hasılasına bu bölgenin ciddi katkısı olacak. Bursa’nın kilo ihracat fiyatı 4 dolar, bu bölge ile kilogram ihracat hedefi 7-8 dolara çıkacak” şeklinde konuştu.
2 kişilik Aquila uçaklarının fiyatlarının 165 bin Euro ile 210 bin Euro arasında değiştiği öğrenildi. Bursa Büyükşehir Belediyesi, bu uçaklardan 3 tane sipariş verirken, Yunuseli Havalimanı konusunda engel kalmadığı, Uludağ Üniversitesi’ndeki pistin açılacağı, bu uçakların Gemlik’teki piste de inebileceği kaydedildi.