DERYA DEMİR PINAR
Liseye Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında 6 Haziran’da 1 milyon 472 bin 88 öğrencinin katılımıyla yapılan merkezi sınavın sonuçlarının açıklanmasının ardından ilk tercihler de yapıldı. Bursa’da 37 bin 780 öğrencinin katıldığı sınav için il genelinde sadece 6 bin 150 kontenjan açıldı.
Bu kontenjanların 1350’si 18 okulda İmam Hatip Lisesi’ne, 1710’u 52 okulda Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’ne, 2 bin 190’ı 11 okulda Anadolu Lisesi’ne, 660’ı toplam 6 okulda Fen Lisesi’ne, 240’ı ise 2 okulda Sosyal Bilimler Lisesi’ne dağıtıldı.
Açılan kontenjan sayılarının iç açıcı olmadığını kaydeden Eğitim İş Bursa Şube Başkanı Yeliz Toy, “İl Milli Eğitim Müdürlüğü, açıkladığı kontenjanlarla akademik eğitimden vazgeçtiğini ilan etmiştir. Bilim insanı yetiştirme hedefi yerine sanayiye ara eleman yetiştirmeyi tercih etmiştir. Sınava dayalı kontenjan sayıları incelendiğinde Bursa, akademik okullarda Türkiye ortalamasının çok gerisinde kalmıştır. Bursa LGS’de alarm veriyor” ifadelerini kullandı.
ORTALAMANIN ALTINDA
Türkiye genelinde Fen Liseleri’ne ayrılan kontenjanın yüzde 21 iken Bursa’da Fen Liseleri’ne ayrılan kontenjanın yüzde 10 olduğuna vurgulayan Toy, “Bursa’da, İmam Hatip Liseleri’nin kontenjanı ise Türkiye ortalamasının üzerinde. Öğrencilerin en çok tercih ettiği okul türü olan Anadolu Liseleri’ne Bursa’da ayrılan kontenjan yüzde 35. Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerine ayrılan kontenjan ise Türkiye genelinde yüzde 19, Bursa’da yüzde 28” diye konuştu.
DOĞRU CEVAP ORANI YARIYA DÜŞTÜ
Bu yıl sınavdan ülke genelinde 97 kişinin tam puan aldığını, geçen yıla göre yarı yarıya düşüş yaşandığını ifade eden Toy, “Bu yıl yapılan sınav, salgının yarattığı olumsuz koşullara uygun hareket edilmeyerek, eğitimin bu dönem boyunca fırsat eşitsizliği altında ağır aksak sürdürülmesinin olumsuz sonuçlarını ortaya koydu. Geçen yıl sınava giren 1 milyon 472 bin 88 adaydan, 181’i soruların tamamına doğru yanıt verirken, bu yıl 1 milyon 38 bin öğrencinin katıldığı sınavda, 97 öğrenci tam puan aldı. 2021 Türkiye geneli doğru cevap ortalamaları, 2020 yılı merkezi sınavla yerleşen öğrencilerin doğru cevap ortalamalarının yaklaşık yarısı düzeyinde” dedi.
SINAVA KATILIM AZALDI
Geçen yıla oranla yaklaşık 80 bin civarında öğrencinin LGS’ye katılmadığının altını çizen Toy, “2020-2021 eğitim öğretim yılında 8. sınıfta eğitime devam eden öğrencilerin ancak yüzde 83,49’u merkezi sınava girdi. Sınava katılan öğrenci sayısının da bir önceki yıla göre düşüş göstermesi, çocuklarımızın giderek bu sınavdan umudunu kestiğini gösteriyor. Uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin olanaklarının yetersiz olması, eğitimden kopan öğrencilerin sayısındaki artış, LGS’ye katılan öğrenci sayısına da yansıdı. Öte yandan bu tablo, MEB’in salgın sürecini yönetemediğini, eşitsizliklerin derinleştiğini, milyonlarca öğrencinin eğitime erişemediği uzaktan öğretim sürecinde akademik kayıpların büyüklüğünü açıkça ortaya koymaktadır. Bu nedenle merkezine sınavı değil; insanı, çocukları koyan bir eğitim sistemi şarttır” şeklinde konuştu.