Olay Gazetesi Bursa

AVM’lerin cirosu arttı

Alışveriş Merkezi (AVM) ciro endeksi, ekim ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 1 artarak 204 puana yükseldi.

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin ekim ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi 2016 ekim döneminde bir önceki yılın ekim ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 1’lik artışla 204 puana ulaştı. 

AVM’lerde kiralanabilir alan metrekare başına düşen cirolar ekim 2016 döneminde İstanbul’da 907 TL, Anadolu’da 693 TL olarak gerçekleşti. Türkiye geneli metrekare verimliliği Ekim 2016’da 778 TL’ye ulaştı.

ZİYARET SAYISI AZALDI

Geçen yılın ekim ayı ile karşılaştırıldığında 2016 ekim döneminde endeks yüzde 1’lik artış gösterdi. Kategoriler bazında en yüksek ciro artışı ise ‘ayakkabı-çanta’da yüzde 10’la yaşandı. 

Geçen yılın ekim ayı ile karşılaştırıldığında Ekim 2016’da hipermarket kategori ciroları yüzde 8, giyim ciroları yüzde 7, yiyecek ciroları yüzde 5, teknoloji kategori ciroları yüzde 5 artış kaydederken, AVM’lerdeki diğer alanlar kategorisinde yüzde 8’lik düşüş yaşandı. Ekim 2016 verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 3,8’lik azalma oldu.

SEKTÖR AÇISINDAN OLUMLU

AYD Başkanı Hulusi Belgü, ”Yaz döneminde temmuz ve ağustos aylarında yaşanan düşüşten sonra endeksimiz yüzde 7,6 ile eylül ayında hızlı bir yükselişe geçmişti. Eylül ayındaki yüksek artışın ardından endeksin ekim ayında da oran daha düşük olsa da yükselmeye devam ettiğini görmek sektör açısından olumlu. Yılın sonuna yaklaştığımız bu dönemler AVM’ler ve perakende sektörü açısından en yüksek ciroların yakalandığı dönemler, kasım ayı verileri de bu doğrultuda” dedi.

KUR KAYGI YARATIYOR

Son dönemlerde kurda yaşanan ani dalgalanmaların tüketici gözünde kaygı yarattığını gözlemlediklerini dile getiren Belgü şöyle devam etti: 

”Kurlardaki yükseliş harcama kalemlerinde tasarrufa yönelme eğilimi yaratabiliyor. Özellikle kategoriler bazında kozmetik, mobilya, sinema, eğlence gibi daha ötelenebilir ihtiyaçların bulunduğu diğer alanlar kategorisinde yaşanan düşüş bize müşterilerin zorunlu harcamalarına yöneldiğini gösteriyor, ancak giyim ve ayakkabı sektöründe hızlı çıkış devam ediyor. Geçtiğimiz ekim ve kasım aylarında TÜİK Tüketici Güven Endeksi’nde de düşüş yaşandığını gördük. Kamu otoritelerinden gelen güven verici ve yatırımı destekleyici tedbirler sonrası pozitif bir ortamda aralık ayını geçireceğimizi düşünüyoruz.”