Bakan Yıldırım, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Hava Kuvvetleri Komutanlığı ile yürüttükleri esnek hava sahası çalışmasında siviller ve askerler olmak üzere iki ana oyuncu bulunduğunu vurgulayarak, “Uçuşa yasak sahanın ne kadar süre kullanılacağı ve bunların üzerinden sivil uçakların nasıl geçirileceği konusunda teknik ekipler çalışma yapıyor. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de önceliğimiz devletin güvenliğidir. Güvenliği tehdit etmediği sürece de bu yasak alanları sivil uçuşa açarak çok önemli miktarda zaman ve maddi tasarruf sağlayacağız” diye konuştu.
Türk Silahlı Kuvvetlerinin (TSK) askeri koridorları, ihtiyaçları nispetinde aynen kullanmaya devam edeceğine işaret eden Yıldırım, eğitim ve tatbikatlarda sivil uçakların askerin çalıştığı alanlara giremeyeceğini, herhangi bir eğitim ya da tatbikatın olmadığı zamanlarda ise sivil uçakların askerlere ait hava koridorlarını kullanabilmesi için sürdürülen çalışmalarda son aşamaya gelindiğini açıkladı.
Hava sahasını ihtiyaç olduğunda askerler, diğer zamanlarda da sivillerin kullanacağını belirten Yıldırım, “TSK’nın planlı bir faaliyeti varsa bu önceden mutlaka belli olacak ya da son anda ani bir durum geliştiyse Sivil Asker Koordinasyon Merkezi, bu işe karar verecek ve burada bir operasyon olacak denildiğinde, sivil uçaklar o alanlara girmeyecek. Fakat herhangi bir sorun olmadığında, sivil uçaklar askeri koridorları da kullanabilecek” ifadesini kullandı.
Bakan Yıldırım, sivillerin de askerlerin de hava sahasını kullanmak istediğine dikkati çekerek, dünyada artık hava sahasının anlık olarak kullanılması konusunda siviller ile askerler arasında anlaşmaya varılmaya başlandığını bildirdi.
“Hava yolu, kara yolu gibi çok dolambaçlı”
İstanbul’dan kalkan bir uçağın İzmir’e Çanakkale üzerinden gittiğine işaret eden Yıldırım, ancak söz konusu güzergahta uçağın “kuş uçuşu” denilen şekilde gitmesi halinde uçuş süresinin daha kısa olacağını söyledi.
Hava yolunun, kara yolu gibi çok dolambaçlı olduğunu vurgulayan Yıldırım, şöyle devam etti:
“Çünkü uçağın güzergahında askeri tesisler, askerlerin çalışma alanları vardır. Ama bu alanlarda askerler 24 saat değil, belki iki saat çalışıyor. Bu iki saatlik süre için bir koordinasyon olmadığı için uçak 50 kilometre daha uzun yol gidiyor. Aslında düz gidilse söz konusu yol, 5 dakika daha kısalacak. 5 dakika az gibi gözükebilir ancak havacılıkta 5 dakika demek yüzde 10 tasarruf demek. Dakikada ortalama 62 litre yakıt tüketen uçakların rotalarının 1 dakika kısalması halinde atmosfere yayılan karbondioksit gazını 160 kilogram azaltıyor. Yakıtta, pilot ücretlerinde, uçak bakımında yani her şeyde ayrı ayrı yüzde 10 tasarruf demek. Söz konusu tasarruf, toplamda yıllık 1,5 milyar liranın üzerinde gerçekleşecek.”
“Kurumlar arasında mutabakat sağlandı”
Yıldırı, esnek hava sahası kullanımı konusunda ilk adım olarak mevzuatın çıkarıldığını belirten Yıldırım, uygulamaya geçilmede en önemli adımlardan biri olan kurumlar arasında mutabakatın sağlandığını bildirdi. Askeri ve sivil teknik ekiplerin Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü SMART binasında bir arada çalışmaya başladıklarına değinen Yıldırım, “Zaten bir arada çalışma başlamak demek süreci hızlandırmak demektir. Bu yıl birçok yasak alanın, esnek hava sahasına uygun hale getirileceğini bekliyoruz” diye konuştu.
Bakan Yıldırım, Türkiye’de yaklaşık 7 noktada esnek hava sahasına geçilmesi konusunda iyileştirme yapıldığına dikkati çekerek, “Bu yıl toplam 290 uçuşa yasak sahanın tek tek analizleri yapılacak. Bunların ne kadar sürede kullanılması gerektiği ve bunların üzerinden sivil uçakların nasıl geçirileceği konusunda teknik ekipler çalışma yapıyorlar” ifadesini kullandı.