Bugun...
Bizi izleyin:


İhsan Aydın


Facebookta Paylaş









Milli sinyalizasyon yazılımı çok mu zor?
Tarih: 28-12-2016 04:00:00 Güncelleme: 28-12-2016 04:01:00


Bursa'nın toplu ulaşımının ana parçalarından biri olan Bursaray'da öteden beri ara ara arızalar meydana geliyor.

Sistem kenti bir uçtan diğerine bağladığı için en ufak bir arızada ulaşım düğümleniyor.

Bugünlerde Kestel etabında trafodan kaynaklı olduğu açıklanan sıkıntı yüzünden de seferler aksadı.

BURULAŞ Genel Müdürü Levent Fidansoy'a, yapım ve sunuculuğunu üstlendiğimz Olay TV'nin Kent ve Yaşam programında, Bursaray'daki sefer aksamalarının niçin sıklaştığını sorduk.

Fidansoy net ifadelerle sorumuzu yanıtladı.

Ülkemizin, milli sinyalizasyon yazılımı eksikliğine dikkat çekti.

Her şeyi yapıyorsunuz ama elinizde bunu çalıştıracak bir yazılım/bilgisayar programınız yoksa dışa olan bağımlılığınız sürüyor demektir.

Bursaray'da işletim programında da aynı sıkıntı söz konusu.

Sistemi kuran Alman Siemens firması, sonradan işletmeye dahil edilen Bombardier ve Green City (Yeşilşehir) vagonlarını da içine alacak yeni yazılım ihalesine katılmıyor.

Bir bakıma, kendi kurduğu sisteme başka yabancı araçların dahil edilecek olmasına da sıcak bakmıyor.

Bu yüzden daha Bombardier'lerin devreye alınması aşamasında patlak veren sıkıntı sonrasında yerli araçlar Green City'lerle de sürüyor.

Genel Müdürü Fidansoy, bu yüzden yazılım firmalarına, işlere kafa yoran herkese milli sinyalizasyon programları üzerinde durmalarını istiyor.

Elin oğlu kendi programına dışarıdan kaynak yapılmasına yanaşmıyor.

Bursa'daki sıkıntının ana kaynağını milli yazılım eksiği olduğunu artık fark etmek durumundayız.

Fidansoy, Bursaray seferlerindeki aksamaların ikinci nedenini de işletme hattı üzerindeki arızalı aracı by-pass yöntemiyle sistem dışına alacak makas hatlarının olmaması olarak sıralıyor.

Hat üzerinde arıza sinyali veren ve ilerleyemeyen vagon disizi iki istasyon arasında kaldığında sistem tümüyle duruyor.

Bunu devre dışı bırakacak yazılım da Bursa'da yok.

Sistemi tümüyle etkileyen makas eksikliğinin de geçmişte maliyeti düşürmek için projelerden çıkarılıdığı düşünülüyor.

Gerçekten bugün Bursaray'ın hatları üzerinde arızalı diziyi sistemi aksatmamayacak noktaya çekmek için makaslama bulunmuyor.

Yine Fidansoy'un verdiği bilgiye göre, halen Bursaray'ın işletiminde kullanılan sinyalizasyon programının kayar sisteme göre olması gerekiyor.

Oysa öyle değil.

Sabit bloklu bir yazılım kullanılıyor.

Öyle olunca da arızalı bir dizi yolda kaldığında diğer hatların kullanılması mümkün olmuyor.

Fidansoy, Bursaray'ın sık sık arıza yapmasının ana nedenlerini bunlar olarak görüyor.

Bu tecrübeden yola çıkarak, örneğin; T-2 hattı olarak bilinen Terminal Tramvay Projesi'nde yolda kalabilecek araç dizisinin sistemi tümüyle kilitlememesi için makaslama hatları ayrıldığını görüyoruz.

Keşke bunlar Bursaray'ın tüm hatlarında da olsaydı.

Bütün bunlar teknik konular.

Yolcuya anlatması zor.

Çünkü onlar Bursaray'a güvenerk işine ve evine dönmeyi hedefliyorlar.

Beklenmedik bir aksama, onları çileden çıkardığı gibi sistemin işletmecisi Bursaray yöneticilerini de sıkıntıya düşürüyor.

Fidansoy'un açıklamalarından şunu anlıyoruz.

Eğer raylı sistem aracı üretiyorsanız, bunu çalıştıracak bir milli yazılım programını da kendiniz yapmak durumundasınız.

Bursa'da imal edilen son araçlarda bunun yapıldığını, çalıştırma programının milli olduğunu biliyoruz.

Fakat işletmenin ilk kuruluşunu yabancı yazılımla devreye aldığınız için milli yazılımla yabancı yazılımın uyuşmasında sıkıntılar doğabiliyor.

Türkiye'de bilgisayar programcılığına kafa yoran çok insanımız var.

Buna da el atmaları şart.

Zira bugün Türkiye'nin 11 şehrinde raylı sistem kullanılıyor.

Ülke zenginleştikçe, kentlerimizin tümü toplu ulaşımda raylı sisteme dönecektir.  



Bu yazı 2582 defa okunmuştur.

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
FOTO GALERİ
  • Kayserispor 2-0 Bursaspor
    Kayserispor 2-0 Bursaspor
  • Bursaspor 1-1 Fenerbahçe
    Bursaspor 1-1 Fenerbahçe
  • Timsah Arena'da 40 bin taraftar!
    Timsah Arena'da 40 bin taraftar!
  • Medipol Başakşehir 1-0 Bursaspor
    Medipol Başakşehir 1-0 Bursaspor
  • Bursaspor - Adanaspor
    Bursaspor - Adanaspor
  • Bursa'da 1 ton hamsi dağıtıldı
    Bursa'da 1 ton hamsi dağıtıldı
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • Özel halk otobüsünde engelli çocuk ve babasına hakaret kamerada
    Özel halk otobüsünde engelli çocuk ve babasına hakaret kamerada
  • Önce işyerini soydular, sonra da lüks otomobili çaldılar
    Önce işyerini soydular, sonra da lüks otomobili çaldılar
  • Cumhurbaşkanı'na sevgilerini şiir ve notalarla anlattılar
    Cumhurbaşkanı'na sevgilerini şiir ve notalarla anlattılar
  • Bursa'da kaza anı kameralara böyle yansıdı!
    Bursa'da kaza anı kameralara böyle yansıdı!
  • Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın konvoyunda üzücü kaza
    Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın konvoyunda üzücü kaza
  • Bursa'da bebek bezlerinin içinden kaçak sigara çıktı
    Bursa'da bebek bezlerinin içinden kaçak sigara çıktı
VİDEO GALERİ
YUKARI