Bugun...
Bizi izleyin:


İhsan Aydın


Facebookta Paylaş









Milli sinyalizasyon yazılımı çok mu zor?
Tarih: 28-12-2016 04:00:00 Güncelleme: 28-12-2016 04:01:00


Bursa'nın toplu ulaşımının ana parçalarından biri olan Bursaray'da öteden beri ara ara arızalar meydana geliyor.

Sistem kenti bir uçtan diğerine bağladığı için en ufak bir arızada ulaşım düğümleniyor.

Bugünlerde Kestel etabında trafodan kaynaklı olduğu açıklanan sıkıntı yüzünden de seferler aksadı.

BURULAŞ Genel Müdürü Levent Fidansoy'a, yapım ve sunuculuğunu üstlendiğimz Olay TV'nin Kent ve Yaşam programında, Bursaray'daki sefer aksamalarının niçin sıklaştığını sorduk.

Fidansoy net ifadelerle sorumuzu yanıtladı.

Ülkemizin, milli sinyalizasyon yazılımı eksikliğine dikkat çekti.

Her şeyi yapıyorsunuz ama elinizde bunu çalıştıracak bir yazılım/bilgisayar programınız yoksa dışa olan bağımlılığınız sürüyor demektir.

Bursaray'da işletim programında da aynı sıkıntı söz konusu.

Sistemi kuran Alman Siemens firması, sonradan işletmeye dahil edilen Bombardier ve Green City (Yeşilşehir) vagonlarını da içine alacak yeni yazılım ihalesine katılmıyor.

Bir bakıma, kendi kurduğu sisteme başka yabancı araçların dahil edilecek olmasına da sıcak bakmıyor.

Bu yüzden daha Bombardier'lerin devreye alınması aşamasında patlak veren sıkıntı sonrasında yerli araçlar Green City'lerle de sürüyor.

Genel Müdürü Fidansoy, bu yüzden yazılım firmalarına, işlere kafa yoran herkese milli sinyalizasyon programları üzerinde durmalarını istiyor.

Elin oğlu kendi programına dışarıdan kaynak yapılmasına yanaşmıyor.

Bursa'daki sıkıntının ana kaynağını milli yazılım eksiği olduğunu artık fark etmek durumundayız.

Fidansoy, Bursaray seferlerindeki aksamaların ikinci nedenini de işletme hattı üzerindeki arızalı aracı by-pass yöntemiyle sistem dışına alacak makas hatlarının olmaması olarak sıralıyor.

Hat üzerinde arıza sinyali veren ve ilerleyemeyen vagon disizi iki istasyon arasında kaldığında sistem tümüyle duruyor.

Bunu devre dışı bırakacak yazılım da Bursa'da yok.

Sistemi tümüyle etkileyen makas eksikliğinin de geçmişte maliyeti düşürmek için projelerden çıkarılıdığı düşünülüyor.

Gerçekten bugün Bursaray'ın hatları üzerinde arızalı diziyi sistemi aksatmamayacak noktaya çekmek için makaslama bulunmuyor.

Yine Fidansoy'un verdiği bilgiye göre, halen Bursaray'ın işletiminde kullanılan sinyalizasyon programının kayar sisteme göre olması gerekiyor.

Oysa öyle değil.

Sabit bloklu bir yazılım kullanılıyor.

Öyle olunca da arızalı bir dizi yolda kaldığında diğer hatların kullanılması mümkün olmuyor.

Fidansoy, Bursaray'ın sık sık arıza yapmasının ana nedenlerini bunlar olarak görüyor.

Bu tecrübeden yola çıkarak, örneğin; T-2 hattı olarak bilinen Terminal Tramvay Projesi'nde yolda kalabilecek araç dizisinin sistemi tümüyle kilitlememesi için makaslama hatları ayrıldığını görüyoruz.

Keşke bunlar Bursaray'ın tüm hatlarında da olsaydı.

Bütün bunlar teknik konular.

Yolcuya anlatması zor.

Çünkü onlar Bursaray'a güvenerk işine ve evine dönmeyi hedefliyorlar.

Beklenmedik bir aksama, onları çileden çıkardığı gibi sistemin işletmecisi Bursaray yöneticilerini de sıkıntıya düşürüyor.

Fidansoy'un açıklamalarından şunu anlıyoruz.

Eğer raylı sistem aracı üretiyorsanız, bunu çalıştıracak bir milli yazılım programını da kendiniz yapmak durumundasınız.

Bursa'da imal edilen son araçlarda bunun yapıldığını, çalıştırma programının milli olduğunu biliyoruz.

Fakat işletmenin ilk kuruluşunu yabancı yazılımla devreye aldığınız için milli yazılımla yabancı yazılımın uyuşmasında sıkıntılar doğabiliyor.

Türkiye'de bilgisayar programcılığına kafa yoran çok insanımız var.

Buna da el atmaları şart.

Zira bugün Türkiye'nin 11 şehrinde raylı sistem kullanılıyor.

Ülke zenginleştikçe, kentlerimizin tümü toplu ulaşımda raylı sisteme dönecektir.  



Bu yazı 3363 defa okunmuştur.

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
FOTO GALERİ
  • Bursa'da bin 250 polisle uyuşturucu operasyonu
    Bursa'da bin 250 polisle uyuşturucu operasyonu
  • Trabzonspor - Bursaspor maçından kareler
    Trabzonspor - Bursaspor maçından kareler
  • Şırnak'ta düşen askeri helikopterin enkazı görüntülendi
    Şırnak'ta düşen askeri helikopterin enkazı görüntülendi
  • Temiz enerji için ormanı yok edecekler
    Temiz enerji için ormanı yok edecekler
  • Bursaspor - Gençlerbirliği maçından kareler
    Bursaspor - Gençlerbirliği maçından kareler
  • 20. Tarihi Batı Anadolu Rallisi başladı
    20. Tarihi Batı Anadolu Rallisi başladı
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • Ramazan'ın son cuma namazında Ulu Cami'ye akın ettiler
    Ramazan'ın son cuma namazında Ulu Cami'ye akın ettiler
  • Etek giydirip döve döve sokakta dolaştırdılar
    Etek giydirip döve döve sokakta dolaştırdılar
  • Suriyelilere şafak operasyonu
    Suriyelilere şafak operasyonu
  • Bayram trafiğine sıkı denetim
    Bayram trafiğine sıkı denetim
  • TSK'dan şehit Tümgeneral Aydoğan Aydın anısına video
    TSK'dan şehit Tümgeneral Aydoğan Aydın anısına video
  • Bursa'da hava destekli narkotik operasyonu helikopter kamerasında...
    Bursa'da hava destekli narkotik operasyonu helikopter kamerasında...
VİDEO GALERİ
YUKARI